Ca in orice activitate sau sport, intotdeauna exista posibilitatea ranirii. Totusi, regulile standard de siguranta si utilizarea corespunzatoare a echipamentelor fabricate si aprobate din punct de vedere al sigurantei, fac din paintball unul dintre cele mai sigure jocuri de echipa. De fapt, statisticile companiilor de asigurari arata ca mai multi oameni sunt raniti in timpul jocului de popice sau la pescuit, decat cand joaca paintball.
Daca jucatorii de pe teren poarta ! INTOTDEAUNA ! ochelari de protectie, care sunt de obicei parte a unei masti de protectie pentru ochi si fata. Daca, in momentul in care nu se afla pe teren, armele au piedica trasa, pentru a preveni iesirea bilelor cu vopsea din incarcator. Se insista asupra sigurantei pe majoritatea terenurilor, organizandu-se un instructaj la initierea fiecarei sesiuni de catre arbitrii sau membrii firmei care ii supravegheaza pe jucatori.
1970 – James Hale de la Daisy Manufacturing, a inventat si brevetat ceea ce a devenit apoi prima pusca de paintball. Aceasta pusca originala cu vopsea a fost fabricata si folosita la marcarea copacilor si a vitelor, iar ulterior a fost vanduta pentru utilizarea in jocul de paintball, sub numele Nelson. A fost de asemenea folosita pentru marcarea zonelor periculoase si a celor care urmau a fi distruse.
1981, Iunie 27 – Primul joc de paintball s-a desfasurat cu 12 jucatori care concurau unii impotriva celorlalti, folosind pistoale Nel-spot 007. Initial aceste pistoale au fost folosite de serviciul forestier, pentru marcarea copacilor care urmau a fi taiati. Printre jucatori s-au numarat: un angajat al bursei de pe Wall Street, Hayes Noel, Robert Gurnsey, autorul documentarului “Pumping Iron”, Charles Gaines si alti noua participanti. Jocul consta in capturarea steagului. Invingatorul, Ritchie White, a capturat toate steagurile, fara sa traga nici o impuscatura, cata iscusinta!
1982 – Aprilie – Primul teren in aer liber a fost infiintat in Rochester, N. Y., de catre Caleb Strong, unul dintre actualii proprietari ai PMI Northeast.
1982 – Charles Gaines inregistreaza pe piata jocul de paintball sub numele de Jocul National de Supravietuire a fost compania care sa comercializeze si sa distribuie produsele necesare pentru paintball. Articolele despre primul joc, scrise de actualii jucatori, au fost publicate in “Sports Illustrated”, precum si in alte publicatii nationale.
1983 – Primul Campionat National de NSG a costat 14.000 $. S-au deschis primele terenuri de paintball in aer liber in Toronto, Canada.
1984 – Jocul de paintball ajunge in Australia, sub numele de Jocurile Puscasilor.
1984 – Noiembrie – Caleb Strong deschide primul teren acoperit de paintball, la Buffalo N.Y.
1985 – S-a deschis primul teren acoperit de joc din Anglia.
1988 – A fost fondata Asociatia Internationala a Jucatorilor de Paintball ca o asociatie non – profit dedicata invatarii, dezvoltarii si sigurantei sportului numit paintball.
1991 – Jocul de paintball ajunge in Franta, Danemarca si alte tari din Europa.
1992-1993 – A fost infiintata Liga Nationala Profesionista de Paintball , iar seriile Pro – Am ale NPPL au participat la competitii sportive in Reno, New York, Boston, precum si in alte orase din SUA.
1993 – Canalul de sport ESPN a filmat si transmis cupa organizata de Revista competitiilor si evaluarilor jocului de paintball a NPPL, “DC Cup”, in suburbia Washington D.C., Bowie, Maryland. Era prima data cand ESPN transmitea un joc de paintball.
1994 – Warpig (www.warpig.com) a construit pentru prima data un site Internet pentru paintball.
1996 – ESPN si Paintball Sports au transmis Campionatele Mondiale ESPN de Paintball desfasurate in Orlando, Florida.
1996 – Se inaugureaza terenuri de joc, magazine, se organizeaza competitii in Canada, Statele Unite, Australia, Anglia, Scotia, Danemarca, Franta, Olanda, Germania, Austria, Irlanda, Belgia, Grecia, Italia, Norvegia, Suedia, Africa, Rusia, Noua Zeelanda, Brazilia, Venezuela, Israel, Coreea, Thailanda si Filipine.
1998 – Focus International a organizat cea mai mare competitie de paintball pe teren acoperit, la centrul Skydome, din Toronto, Canada. PCRI, Airgun Designs si Worr Game Products au organizat prima si cea mai mare conferinta de certificare tehnica de pana atunci, cu scopul de a pregati magazinele de paintball si proprietarii de terenuri in tehnologia armelor cu vopsea.
NU!
Armele tip paintball si air-soft nu fac obiectul Legii nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, intrucat din punct de vedere al destinatiei acestea nu se regasesc in anexa legii, motiv pentru care nu aveti nevoie de autorizare pentru procurarea, detinerea si folosirea lor.
Pe scurt, raspunsul este: din pacate, da! Sa fii lovit de o bila aflata in viteza face parte din joc.
Din fericire, nu este asa de rau pe cat pare. Bilele pentru paintball cu vopsea pentru paintball se sparg la impact, disipand aproape intreaga energie si producand foarte putina durere.
Durerea simtita este comparabila cu lovirea cu un bat si dispare dupa numai cateva secunde. Desigur, o lovitura de la distanta mica va “accentua” senzatia (citeste “doare mai tare”) in comparatie cu o lovitura de la distanta mai mare.
In general totusi, bucuria jocului va alunga orice urma de durere care ar putea fi simtita in urma unei lovituri.
La plecarea de pe teren, un jucator poate avea cateva urme ale loviturilor, insa aceasta va fi de un real folos in conturarea unei imagini vizuale cand va povesti prietenilor despre jocul de paintball.
Bilele cu vopsea au o arhitectura extrem de simpla. De fapt seamana cu pilulele cu gel sau cu perlele de ulei de baie. Sunt formate dintr-un miez plin cu lichid colorat, incapsulat in gelatina.
“Vopseaua”, care este de mai multe culori, este netoxica, biodegradabila si solubila in apa (ceea ce inseamna ca se va spala de pe piele si haine).
O bila cu vopsea este ca un balon mic de apa, care cantareste cateva grame si masoara 1,7 cm in diametru.
Bilele de paintball au in compozitie compusi alimentari care se gasesc si la mancaruri, desi sunt non-toxici, dar au in schimb un gust neplacut si se usuca in gura. La inceput bilele de paintball erau facute din sticla si umplute cu vopsea pe baza de ulei si erau utilizate pentru a marca copacii si a vitelor, de aici provine si denumirea primita de armele de paintball acelea de marker, dar bilele de paintball moderne ies foarte usor cu o spalare.
Culoarea de pe coaja nu indica neaparat culoarea vopselei cu care este umpluta bila.
Acestea depind de anotimp, dar iti recomandam sa ai haine racoroase si confortabile. Vei primi un combinezon textil/uniforma militara de protectie peste hainele personale. E recomandata incaltamintea care iti protejeaza glezna (bocanci, ghete).
Markerul de paintball, de asemenea, cunoscut ca arma de paintball, este piesa principala a echipamentului în acest sport, paintball. Markerele utilizeaza un gaz în expansiune, precum dioxidul de carbon sau cu aer comprimat pentru a propulsa bila cu vopsea. Unii jucatori paintball se referă la echipament ca un “marker”, mai degrabă decât “arma”.
Termenul provine de la utilizarea sa iniţială ca un mijloc de personal silvicultură şi fermierii pentru a marca copacii şi vite rătăcite. Viteza de plecare de la tzeava a bilei de paintball este de aproximativ 300 de metri pe secundă. Viteza de propulsare de asemenea valoare este posibilă datorită fluctuaţiei de presiune de gaz si datoritei reglarii de tensiune interna a arcului. Datorita acestui puteri, sunt considerate nesigure în majoritatea domeniilor de paintball comercial si din acest motiv jocul necesita cateva protectii. Atunci când bilele lovesc un obiect la mare viteză au un potenţial pentru cauzează daune.
La impactul unei bile de paintball cu pielea omului aceasta poate provoca deteriorare ţesutului provocand vânătăi sau chiar mai mult. Cu toate acestea, prejudiciul depinde în întregime de viteza de paintball, unghiul de atac, şi care parte a corpului este lovita. Datorită potenţialului de deteriorarea a tesutului moale, jucătorii trebuie să poarte măşti pentru a proteja ochii, gura şi urechile atunci când armele nu sunt blocate. Cele mai multe markere au patru componente principale: corp, rezervorul de bile (de obicei nu sunt incluse cu markerul cu excepţia cazului în care sunt cumpărate într-un pachet), sistemul de gaze (sau rezervorul de aer/CO2, acestea nu sunt incluse cu markerul cu excepţia cazului în care sunt cumpărate într-un pachet) şi teava markerulu (aproape intotdeauna inclusa – varianta standard) .
Marcatoarele cu bile cu vopsea sunt de o mare varietate. Unele sunt reprezentate de pistoale (cu maner sau pat) ce folosesc vopseaua expediata prin mici cartuse de 12g de CO2 care trebuie sa fie schimbate dupa 15-25 de impuscaturi (focuri). Alte arme ce folosesc vopseaua sunt de genul carabinelor, a pustilor, prevazute cu manere sau pat pentru umar si cu butoiase mai mari. Acestea sunt armate cu cilindri mai mari, reincarcabili de CO2 fiind capabili sa suporte sute de focuri. Unele arme cu vopsea sunt activate prin pompare, adica de fiecare data cand vrei sa impusti trebuie mai intai sa armezi arma folosindu-te de o pompa si apoi sa actionezi tragaciul. Pentru a trage un alt foc trebuie armata din nou arma si actionezi tragaciul ori de cate ori vrei sa impusti.
Un alt exemplu de arme cu vopsea sunt cele semiautomate adica prima data cand vrei sa impusti trebuie sa armezi cocosul, dar dupa prima impuscatura arma va reactiva automat cocosul si de aici puteti actiona tragaciul ori de cate ori veti dori sa impuscati…
Deasemenea exista si arme total automate, dar majoritatea terenurilor pentru joc nu accepta folosirea acestora.
Armele din clasa celor cu maner reprezinta armele de baza folosite.
Armele sunt concepute special ca si copie a armelor reale de lupta si sunt de mai multe clase si calibru. Puteti sa gasiti copii de pistoale, semi-automate sau chiar lansatoare de rachete.
Primim de multe ori o mulţime de întrebări de la jucatori noi cu privire la sistemul de CO2. Cele mai comune confuzii sunt cele referitoare la presiunea pe care o deţine rezervorul, presiunea de ieşire şi relaţia sa de reglementare secundara. In continuare va vom oferi un ghid simplu şi uşor de înţeles pentru utilizatori noi.
CO2-ul se poate gasi in doua stari de agregare, atat lichida cat si gazoasa. Butelia de paintball poate fi umpluta cu o combinatie de dioxid de carbon in cele doua stari. Una dintre problemele uzuale care pot sa apara in utilizarea unui marker de paintball, este si alimentarea necorespunzatoare a armei cu CO2 lichid. Aceasta anomalie poate provoca viteze neregulate ale propulsiei bilelor dar si daune garniturilor de presiune. Cand presiunea este necorespunzatoare in butelie, prea mare, atunci se elimina C02 in stare gazoasa sub forma de gaz inghetat care se evapora instant.
Depinde de experienta participantilor, numarul de bile contractate si timpul alocat activitatii. Se poate organiza un joc in care participantii trag unii in altii pana termina bilele, apoi ies din teren sau se pot organiza mai multe runde de joc, fiecare intr-un stil (trageti toate bilele, deathmatch, capturarea steagului, protejeaza regele, duel etc.).